Untitled #01 – La Habana, Cuba 2002

Untitled #02 – Napoli, Italia 2001

Untitled #11 – La Habana, Cuba 2002

Untitled #12 – La Habana, Cuba 2002

Untitled #12 – La Habana, Cuba 2002

Untitled #16 – La Habana, Cuba 2002

Untitled #28 – La Habana, Cuba 2002

 Untitled #30 – La Habana, Cuba 2002

Untitled # 28 – Napoli, Italia 2001

Untitled #28 – Napoli, Italia 2001

Untitled #49 – Napoli, Italia 2001

Misery, sorrow, disillusions and deprivations have made human wisdom as common as similar; while, however, different identities introduce themselves every time as differentiated, diverse and unrepeatable. Unusual shots reveal known dimensions, while the same marginality shows itself in all its distinct, as well as unitary, communicative traits. Salvino’s black and white, making use of a “colour” loved by Rossellini, De Sica, Germi, the first Fellini, as well as famous international photographers of the 20th century, increases the
immediateness and the seizing of an image, and gives us back in “real scale” an image of touching human sincerity.

Una sapienza umana che la miseria, il dolore, le delusioni e le privazioni hanno reso comune e affine, mentre comunque singolarità d’identità si presentano ogni volta differenziate, diverse e irripetibili. Inquadrature inconsuete svelano dimensioni note, mentre anche la stessa marginalizzazione si rivela con tratti comunicativi distinti eppure al tempo stesso unitari. Il tutto in bianco e nero, il “colore” di Rossellini e di De Sica, di Germi, del primo Fellini e dei grandi fotografi internazionali del Novecento, e su superfici di grandi dimensioni, ad accrescere l’immediatezza e la presa dell’immagine, a restituirci “in scala reale” immagini di toccante sincerità umana.

Nicola Spinosa, Soprintendente per il Polo Museale di Napoli –