Candomblé – Salvador – Bahia, Brasil 2014

L’albero della vita – Milano, Italia 2015

Midtown Manhattan – New York City, USA 2005

Rosh Hanikra Grottoes, Israel 2013

Western Wall – Jerusalem, Israel 2013

San Gennaro – Napoli, Italia 2001

Battenti – Guardia Sanframondi – Benevento, Italia 2003

Hurricane Sandy – Far Rockaway – New York, USA 2012

Dores do Indaiá – Minas Gerais, Brasil 2007

San Domenico Abate – Cocullo, Italia 2001

Cimitero delle fontanelle – Napoli, Italia 2008

Birkenau – Aushwitz, Poland 2007

Gay pride – Rio de Janeiro, Brasil 2004

Untitled #48 – Napoli, Italia 2001

New York City, USA 1997

The long sequence of images moves forward like a film. This is how Campos approaches the subject of that entropy and uncertainty which affect the real conditions of life in today’s world. His work is characterized by a desire for that redemption and liberation which, in various forms, in different religions and cultures, pushes mankind to search for spirituality. As if in a film or a novel, through his lens upon the city, on townscapes and during his walks on the wild side, Campos narrates life itself, as it becomes impulsive, endemic, through faces and bodies which are off-center, here posed, here caught off-guard, with tribal appearance and religious ceremonies, idols and saints, here and there in the most fantastic places. In Campos’s images we encounter slices of life which, over and above cultural and religious differences, lead the eye to that contrast between black and white in which the artist himself finds “redemption” for the human condition. Campos says, “I have especially worked on the antithesis between light and shade and have let myself be inspired by the light”. In the Gospel “the life was the light of men; and the light shineth in darkness; and the darkness comprehended it not” (John, 1, 4-5).

Mario Franco

 

La lunga sequenza di immagini che si articola come un film, con la quale Salvino Campos affronta i temi dell’entropia e dell’incertezza che contrassegnano nel mondo le attuali condizioni di vita, ė caratterizzata dalla volontà di redenzione e di riscatto che, in varie forme, in religioni e latitudini diverse, spingono gli uomini alla ricerca della spiritualità. E come in un film o in un romanzo, Campos ci racconta, attraverso città, paesaggi urbani, e sentieri selvaggi, la vita nel suo divenire impulsivo ed endemico, volti e corpi decentrati, in posa o catturati di sorpresa, acconciature tribali e feste religiose, idoli e santi, ovunque e in luoghi disparati. Nelle immagini di Campos s’incontrano brani di vita che al di là delle diverse “identità” culturali e religiose riconducono lo sguardo ai contrasti tra il bianco e il nero con cui l’artista individua la “redenzione” della condizione umana. “Ho lavorato soprattutto sull’antitesi luce, ombra – dice Campos – mi sono lasciato ispirare dalla luce”. Nei Vangeli “la vita è la luce degli uomini; la luce splende nelle tenebre, ma le tenebre non l’hanno accolta” (Vangelo secondo Giovanni 1, 1-14).

Mario Franco